Vacansoleil is al meer dan 50 jaar thuis in de wereld van luxe campingvakanties. Het volledig Nederlandse bedrijf, dat gevestigd is in Eindhoven, begon in 1969 met één camping. Vandaag de dag is Vacansoleil marktleider in Europa en genieten er elk jaar meer dan 500.000 mensen van een vakantie die geboekt is bij Vacansoleil. Het is voor Vacansoleil belangrijk dat zo’n boeking vlekkeloos verloopt. Aangezien het meeste contact met de gasten online plaatsvindt, moet de IT binnen Vacansoleil, net als de vakanties, van topniveau zijn. Op verre zonnige oorden maar ook dichter bij huis hielp SLTN digitaal de uitdagingen weg te werken.

Moment om naar uit te kijken

De vakantie is iets waar je vaak lang naar uitkijkt. De voorpret begint met het kiezen van de bestemming, om vervolgens op zoek te gaan naar een fijne accommodatie. Deze zoektocht begon vroeger al maanden van tevoren met het halen van de reisgidsen, maar tegenwoordig wordt er vooral online gezocht naar de ideale vakantieplek. “IT is voor Vacansoleil ontzettend belangrijk”, vertelt Ron Rooijakkers, IT-Manager bij Vacansoleil. “Zoals voor de meeste bedrijven is het belangrijk om een goede backoffice te hebben om alle processen te ondersteunen. Maar niet alleen dat! Ook aan de voorkant, sinds reisbureaus en reisgidsen vervangen zijn door veelal online omgevingen is het voor ons cruciaal om onze hele IT-omgeving goed op orde te hebben, zodat onze klanten en gasten hun reizen bij ons kunnen boeken.”

Moment om naar uit te kijken

Vacansoleil startte een marktverkenning en deed onderzoek naar partijen die de organisatie goed zouden kunnen helpen om een dynamische omgeving te beheren en hen te ondersteunen in het hele IT-landschap. Ron Rooijakkers: “Onze uitdaging op het gebied van IT, zat met name in een meer flexibele IT-omgeving die in staat is om onze eindgebruikers te ondersteunen in hun dagelijkse processen. De reisbranche is een heel dynamische branche waarbij heel veel zaken tegenwoordig online gaan. We zochten een flexibele partner die in staat is om met alle veranderingen in de markt en binnen ons bedrijf goed mee te gaan en om een schaalbare IT-omgeving op te leveren.”

Netwerk in de cloud

“De oplossing die SLTN ons heeft aangeboden is een nieuwe moderne werkplek gebaseerd op Microsoft 365”, vervolgt Ron zijn verhaal. “Daarnaast zijn we ook gebruik gaan maken van de mogelijkheid om ons private datacenter volledig te laten migreren naar een Microsoft Azure datacenter. Hierdoor hebben wij ons hele serverpark nu in de cloud draaien. Ons netwerk is voorzien van Fortinet-apparatuur, aangevuld met Cisco Meraki WiFi Access Points. Ook deze omgeving is volledig in beheer bij SLTN.”

Nieuwe bestemming voor servers

Een migratie naar een nieuwe datacenter-oplossing voelt als een vlucht nemen. Hoe maak je de reis zo comfortabel mogelijk? Is er turbulentie onderweg? En komt je bagage wel aan op de juiste locatie? SLTN was de piloot die een aangename reis verzekerde voor (de werkplek van) Vacansoleil. Onze specialisten gaven de huidige servers een plek in een nieuwe, moderne Microsoft Azure-omgeving. Uitdagingen werden preventief gedetecteerd en weggewerkt met behulp van een Database Migration Assistant (of DMA). Een zorgeloze Microsoft Azure-reis voor de data, workloads én medewerkers van Vacansoleil.

Van KPI’s naar XLA

Vacansoleil en SLTN besloten af te stappen van de gebruikelijke standaard KPI’s en de afspraken vast te leggen in een XLA. Ron: “Wat we daar met name mee willen bereiken is dat we ons willen gaan focussen op het optimaliseren en maximaliseren van de klanttevredenheid en niet alleen groene vinkjes zetten achter de KPI’s. Want uiteindelijk draait alles intern om de tevredenheid van de eindgebruiker.”

Thuiswerken ondersteunen met Microsoft 365

“De afgelopen jaren heeft ook de reisbranche te maken gehad met Covid. Voor Vacansoleil is dit een pittige periode geweest, waarin we ook veel hebben moeten vragen van onze IT-omgeving en onze IT-oplossing. Vacansoleil moet net zoals de meeste organisaties applicaties gebruiken om thuiswerk volop te ondersteunen. Maar bij tools zoals Microsoft Teams stoot onze organisatie tegen beperkingen van de systemen. Met name onze oude werkplekken, die gebaseerd waren op een Citrix-omgeving, hadden moeite met het faciliteren van videobellen. Dus ook hier zijn we door de samenwerking met SLTN en de overgang naar een moderne werkplek gebaseerd op Microsoft 365, veel beter in staat om het thuiswerken op een goede manier te ondersteunen.”

Ontzorgen op IT-gebied

Vacansoleil heeft grote plannen voor de toekomst. Iets waar ook de IT op ingericht moet zijn. “Voor Vacansoleil is het ontzettend belangrijk dat we de komende jaren een goede IT-partner hebben die ons ondersteunt in onze groeiambitie”, zegt Ron. “Als reisbranche in zijn geheel en zeker als Vacansoleil zijn we die kant weer op aan het gaan om echt te gaan groeien de komende jaren. We verwachten dat SLTN ons ontzorgt op IT-gebied, zodat onze werkplekken goed blijven draaien en ons ondersteunen. We hopen ook dat SLTN ons positief gaat verrassen met nieuwe oplossingen die ons weer gaan helpen om sneller te groeien en onze klanten goed van dienst te zijn.”

Samen op reis

“De toekomstplannen van Vacansoleil bestaan er onder andere uit dat we ons aanbod voor onze klanten willen uitbreiden. We hebben momenteel bijna 600 campings in ons assortiment en dat zal de komende periode uitgebreid worden naar meer dan 1.000 campings in 20 bestemmingslanden in Europa. Het aantal verkoopkantoren in 12 landen zal ook verder uitgebreid worden, zodat we in nog meer Europese landen aanwezig zijn en ook om de gasten buiten Nederland goede vakanties aan te bieden. We hebben er alle vertrouwen in dat wij in SLTN een goede partner hebben gevonden, om samen met ons deze reis te maken en die groeiambitie in Europa voor onze klanten te gaan realiseren.”

Colosseum 9, 1213 NN Hilversum   I   Email: uwidealecloud@sltn.nl   I   Tel: 035 – 688 84 00